We zijn er !!!!!! - Reisverslag uit Bunschoten-Spakenburg, Nederland van Harten voor Gambia - WaarBenJij.nu We zijn er !!!!!! - Reisverslag uit Bunschoten-Spakenburg, Nederland van Harten voor Gambia - WaarBenJij.nu

We zijn er !!!!!!

Door: Rutger de Jong

Blijf op de hoogte en volg Harten voor Gambia

04 Augustus 2014 | Nederland, Bunschoten-Spakenburg

Daar gaan we dan op weg naar Gambia, het land of the smiling coast.
We werden vrijdagmiddag om 14:00 opgehaald door de bus, 10 personen,15 koffers en 2 voetbaltassen gingen mee. Op het vliegveld zouden we nummer elf van ons elftal ontmoeten.
Op Schiphol hebben we een bloemetje gelegd bij de plaats waar de slachtoffers van de vliegramp werden herdacht en we deden dit speciaal voor Barbara. Een indrukwekkend moment waar we met een gepaste stilte de slachtoffers herdachten. We werden met Arne, nummer 11, herenigd en konden af reizen. Arne zijn ouders en broer met zijn vriendin zwaaiden ons uit. We konden snel inchecken en onze koffers droppen . Nog even een lekker drankje gedronken, een van onze laatste biertjes en wijntjes .Het vliegtuig vertrok 45 minuten later. We zaten redelijk bij elkaar en na een rustige vlucht van ca. 3,5uur landen we op het vliegveld van Casablanca. We moesten vrij snel door, dachten de reisleider en de assistent reisleider, maar dat bleek een misverstand te zijn met de plaatselijke tijd. We hadden nog 1,5 uur en konden nog even relaxen. De vlucht naar Banjul airport verliep voorspoedig en na een vlucht van alweer 3,5 uur landen we veilig op Banjul airport. Al de koffers en tassen waren vrij snel verzameld en daarna moesten we een formulier invullen om door de douane te gaan maar dat bleek nog niet zo makkelijk te gaan. Onze paspoorten werden ingenomen omdat we volgens hun geen duidelijk adres konden overleggen. We moesten met onze partner in Gambia ( Seal) langstkomen om het adres te bevestigen. Dat gebeurde dan ook en we konden de paspoorten ophalen. Er stond een hele club van Youth for Christ Gambia ons op te wachten. Een hartverwarmend ontvangst en na veel handenschudden en blessings konden we onze bagage opladen. We redden met drie auto’s door de nacht( 02:00) richting Serrekunda waar het YFC is gevestigd. Onderweg zagen we de erbarmelijke omstandighden waar dit land in verkeerd, veel stalletjes en gebouwen die niet af zijn of verwaarloosd. Bij het YFC werden we door de andere leden hartelijk ontvangen, ze hadden nog eten voor ons klaar gemaakt en na het zingen van een lied door onze groep (Samen in de naam van Jezus) en door de leden van het YFC gingen we rond 03:30 naar ons bed. De bedden zijn prima en ook het sanitair valt niet tegen, we kunnen douchen en we hebben drie toiletten tot onze beschikking.
We zouden om 10:00 ontbijten maar iedereen was al rond 08:00 wakker omdat het erg warm was. Het zweet gutst van je af als je maar even in beweging bent. Na een lekker ontbijtje, stokbroodje met een soort worst en aardappelstukjes en kopje thee en/of oploskoffie hadden we even de tijd om te acclimatiseren. We verkenden de omgeving , de mensen die hier wonen zijn erg vriendelijk en het land heeft zijn naam , The smiling coast of Gambia, niet alleen te danken aan de vorm van het land maar ook zeker aan de lachende en vrolijke mensen. Ons,europeanen, zou het lachen al gauw vergaan als je ziet in wat voor omstandigheden hier wordt geleefd.
In de middag zijn we naar het strand geweest waar we een partijtje voetbal hebben gespeeld met de Gambiaanse jeugd. Leuk vertier maar ook vermoeiend in de warmte. In de avond hebben we lekker gegeten, kip met een soort rijst en nog wat bijzondere bijgerechten. We hielden een introductieronde en na afloop een kringgebed. De board van YFC Gambia was ook aanwezig en zij verwelkomden ons en gaven uitleg over de werkwijze van YFC. We vertelden over onze liefde voor het project en waarom we hier zijn.
De volgende dag stonden we om 07:30 op omdat om 09:00 de dienst begon. Ons was gevraagd om tijdens de dienst een aantal liederen te zingen. Natuurlijk wilden we dat graag en we zongen “ Samen in de naam van Jezus” en You raise me up. We stelden ons voor aan de gemeente en waarom we hier zijn. Het was een zeer enthousiaste dienst met veel lofprijzing en aanbidding.Een mooie dienst met diverse sprekers en het aanwezige publiek, hoofdzakelijk jeugd van Gambia , zongen dansten vol passie voor Jezus. Na ruim 2,5 uur was de dienst afgelopen en namen we afscheid van de jeugd, veel handenschudden en knuffels werden uitgedeeld. In de middag gingen we nog even naar het strand om rond 17:00 terug te komen voor het avondeten . Om 19:00 zijn we met Seal naar een concert gegaan van een worship groep, goeie muziekanten, zangers en zangeressen. Prachtige liederen met veel passie gezongen en door het publiek beantwoord met eveneens veel passie.We konden het niet laten om de Gambiaanse broeders en zusters mee te nemen in een polonaise, een prachtige belevenis die we niet snel zullen vergeten. We zijn eerder weg gegaan want na 2 uur concert en de intentie om zeker nog een uur door te gaan , gingen we eerder huiswaarts omdat we de volgende dag onze eerste werkdag zouden hebben en we vroeg uit de veren moesten.
We praten nog wat na met Joseph, een bekeerde drugsverslaafde, een man die een roeping heeft om andere verslaafden te gaan helpen. Hij wil een soort opvanghuis opstarten. Een vergelijking met Joop Gotmers is al gauw gemaakt. Nog een spelletje werd gedaan waarna de meesten van ons rond 23:00 in bed lagen. Tot zover onze eerste belevenissen en indrukken, we hopen snel terug te komen maar we zijn afhankelijk van de internetverbinding.